Salariatele care urmează să nască pot intra în concediul de maternitate și pot primi o indemnizație lunară suportată din bugetul de stat, în termenii și condițiile din legislația acum în vigoare.
Concediul are o perioadă fixă de 126 de zile, ce se împarte în mod egal între concediul pentru sarcină și concediul pentru lăuzie (adică 63 pentru fiecare, dar pot exista și excepții). Regulile de la concediul de maternitate sunt incluse în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.
Principalele condiții legale pe care trebuie să le îndeplinească salariatele pentru a beneficia de concediu de maternitate sunt următoarele: să aibă domiciliul sau reședința pe teritoriul țării noastre; să aibă un certificat medical eliberat de medicul curant (orice medic care a încheiat un contract cu casele de asigurări de sănătate sau care are autorizație de liberă practică și a încheiat o convenție cu acestea); să fi cotizat cel puțin o lună în ultimul an pentru contribuția de concedii și indemnizații.
Chiar dacă nu mai îndeplinesc condițiile, femeile care nasc în termen de nouă luni de la pierderea calității de asigurat au dreptul la acest concediu de maternitate. Totuși, pentru a primi concediul și indemnizația, mama trebuie să dovedească prin acte oficiale eliberate de angajatori că pierderea calității de asigurat nu s-a produs din motive imputabile ei.
Valoarea brută a indemnizației reprezintă 85% din media veniturilor din ultimele șase luni.
OUG nr. 158/2005 prevede că „baza de calcul a indemnizațiilor (...) se determină ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de cotizare, până la limita a 12 salarii minime brute pe țară lunar, pe baza cărora se calculează contribuția pentru concedii și indemnizații”.
Sursa