Concediul paternal se acordă proaspeților tătici care își doresc să se implice în îngrijirea și creșterea copilului în primii doi ani de viață.
Tații au dreptul la două luni de zile de concediu paternal, pe parcursul primilor doi ani de viață ai copilului, sau trei ani, în cazul micuților cu dizabilități.
Pentru a putea fi eligibil pentru concediul paternal în România, tatăl trebuie să fie asigurat în sistemul public de asigurări sociale de sănătate. De asemenea, el trebuie să aibă un contract de muncă sau să fie asigurat în sistemul de asigurări sociale pentru situații de boală și maternitate.
Ziua Îndrăgostiților este, pentru mulți, ocazia perfectă ca să-și răsfețe persoana iubită cu cele mai frumoase cadouri: trandafiri, parfumuri sau bijuterii. Tu cum te pregătești…
Unde se depune cererea
În cazul în care tatăl nu solicită cele două luni de concediu paternal, mama copilului nu poate beneficia de acest drept. Pentru a beneficia de stimulentul de inserție, mama va trebui să se întoarcă la serviciu la vârsta de 1 an și 10 luni a copilului sau 2 ani și 10 luni, în cazul copilului cu handicap. De asemenea, indemnizația aferentă va fi acordată doar până la această vârstă a copilului.
Pentru a solicita concediul paternal, tatăl trebuie să depună o cerere la angajator sau la Casa de Pensii înainte de începerea acestuia. Angajatorii trebuie informați despre intrarea în concediu cu cel puțin zece zile înainte. Aceasta se face printr-o cerere specială cu privire la perioada dorită de concediu de creștere. Acest lucru este valabil pentru nașterile produse începând cu 1 ianuarie 2023.
Cine poate solicita concediu paternal în 2024
cei care desfășoară activitate pe baza unor contracte din activitate sportivă încheiate potrivit 67^1 alin. (1) lit. a)-e) din Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000, cu modificările și completările ulterioare;
cei care desfășoară activitate pe baza unor convenții de muncă individuale încheiate potrivit Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare;
directorii care desfășoară activitate pe baza contractelor de mandat încheiate potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
persoanele care desfășoară activitate pe baza unor contracte de management încheiate potrivit Legii nr. 66/1993 privind contractul de management;
tații care desfășoară activitate pe baza unor contracte de management și de administrare încheiate potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
persoanele care ocupă o funcție de demnitate publică.
Indemnizația pentru concediul paternal se plătește din fondul de salarii al angajatorului și este egală cu salariul corespunzător perioadei respective.
SURSA