La 1 februarie 2017 vor intra în vigoare noile prevederi din Codul fiscal introduse în legislație recent prin ordonanță de urgență.
La 1 februarie 2017 vor intra în vigoare noile prevederi din Codul fiscal introduse în legislație recent prin ordonanță de urgență. Astfel, de luna viitoare, contribuțiile de asigurări sociale de sănătate (CASS) și cele de pensii (CAS) nu vor mai fi plafonate la nivelul a cinci salarii medii brute pentru persoanele salariate, ceea ce înseamnă că acestea le vor plăti la tot venitul realizat.
În același timp, salariații, persoanele fizice autorizate sau pensionarii care obțin și venituri din dividende ori contracte civile vor fi scutiți de CASS pentru acestea, iar plata CASS a pensionarilor va fi făcută din banii statului.
Pentru câștigurile din dividende sau contracte civile se va plăti CASS pentru toată suma. Tot de la 1 februarie, contribuția la sănătate a persoanelor care obțin exclusiv venituri din dividende nu va mai fi plafonată la cinci salarii medii pe economie.
Potrivit Codului fiscal, în categoria veniturilor din investiții sunt încadrate cinci categorii de venituri, după cum urmează: veniturile din dividende, veniturile din dobânzi, câștigurile din transferul titlurilor de valoare, câștigurile din transferul aurului financiar, definit potrivit legii și veniturile din lichidarea unei persoane juridice.
Astfel, din februarie, o persoană care obține venituri exclusiv din dividende, dobânzi sau din contracte civile va plăti CASS pentru întregul venit realizat. Cu alte cuvinte, contribuția la asigurările sociale de sănătate va fi datorată doar dacă aceasta nu se plătește pentru alte venituri obținute (venituri din salarii, pensii, șomaj, PFA etc).
Tot începând cu luna februarie, dar prin intermediul Legii nr. 2/2017, plata CASS a pensionarilor va fi făcută din banii statului, nu din pensii, ceea ce înseamnă că în buzunarele acestora vor ajunge mai mulți bani, scrie avocatnet.ro.
Românii care nu obțin venituri în 2017 pot opta pentru plata lunară a contribuției la sănătate (CASS) sau doar atunci când au nevoie de servicii medicale. De la 1 februarie 2017 cuantumul contribuției va crește, astfel că cetățenii care vor să se asigure la sănătate vor avea mai mult de plătit.
În situația în care persoanele menționate optează pentru varianta plății contribuției de asigurări sociale de sănătate doar la momentul la care vor apela la serviciile medicale din sistemul public, acestea vor avea de achitat echivalentul a 5,5% din șapte salarii minime pe economie, adică suma de 481,25 lei (contribuția lunară de 68,75 lei x 7). Contribuția în valoare de 481,25 lei este valabilă doar până la sfârșitul lunii ianuarie 2017.
Începând cu februarie 2017, cetățenii care vor să se asigure la sănătate vor avea mai mult de plătit. Asta deoarece CASS se calculează prin raportare la salariul minim brut garantat pe țară, iar acesta va crește luna următoare la 1.450 de lei (față de 1.250 de lei, cât este în prezent). Prin urmare, din februarie 2017, cuantumul contribuției va fi 558,25 lei (contribuția lunară de 79.75 lei x 7).