UE a decis un concediu parental ameliorat ce va fi de până la patru luni minim în loc de trei, ce vizează să-i încurajeze pe tați să participe mai mult la educația copiilor, relatează AFP.
Miniștrii pentru afaceri sociale reuniți la Bruxelles și-au dat aprobarea finală pentru un acord găsit de partenerii sociali, în iunie, în vederea revizuirii unei înțelegeri vechi de 15 ani pe această temă.
Concediile parentale sunt contrastante în UE. Remunerate sau nu, ele trec de multe ori de patru luni și merg până la trei ani în Franța și Polonia. Însă unele state - Marea Britanie, Belgia sau Portugalia - vor fi obligate să prelungească acest gen de concediu. "Cu siguranță este un progres pentru unele state și un exemplu al modului în care UE avansează în materie socială, folosind forța partenerilor sociali", a spus comisarul european al muncii Vladimir Spidla.
O altă noutate constă în a incita părinții, mai ales tații, mai refractari în materie, să-și ia timp liber pentru copilul lor. Concediul parental de patru luni va fi acordat în mod individual mamei sau tatălui, dar dacă ambii cer concediu, tatăl ar putea transfera, de exemplu, până la trei luni din concediul său mamei, luând obligatoriu o lună de concediu pentru el. Unul dintre părinți ar putea cumula astfel până la șapte luni.
În prezent, unele state europene permit tatălui sau mamei să cedeze integral concediul parental partenerului de viață. Altele interzic transferarea acestui drept. "În multe state europene, încurajarea bărbaților de a împărți echitabil responsabilitățile familiale nu a dus la rezultate suficiente, sunt necesare măsuri mai eficiente", potrivit preambulului acordului dintre sindicatele și patronatele europene. Astfel, a nu putea transfera toate drepturile poate avea "un rol de incitare pentru părinți".
Textul nu implică nicio remunerație obligatorie în timpul concediului parental.
Acordul subliniază că normele minimale trebuie să țină cont de diversitatea în creștere a structurilor familiale, respectându-se legile naționale. Deci textul se poate aplica și cuplurilor homosexuale, dacă legislația țării le recunoaște legitimitatea.
În acord sunt incluși angajații part-time, cei temporari sau cei cu contract cu durată determinată. Textul prevede și protejarea în fața demiterilor, adăugând că cei candidați la un concediu parental nu trebuie să fie victimele "unui tratament mai puțin favorabil" revenind la lucru.