Început de an scump. Călătoria cu metroul scoate mai mulți bani din buzunar. Ce alte „surprize” ne așteaptă în 2025?

<p>Prețurile mai mari la bilete Metrorex</p>
Anul 2025 începe în forță cu...scumpiri pe bandă rulantă. Pe lângă accize mai mari, care înseamnă carburanți scumpi, și călătoria cu metroul ne va scoate mai mulți bani din buzunare.
Anul 2025 vine cu scumpiri la carburanți, în urma creșterii accizelor, cu majorarea tarifului la călătoria cu metroul, dar și cu o serie de măsuri fiscale prevăzute în ordonanța „trenuleț”.
Conform Ordinului ministrului Transporturilor, publicat în Monitorul Oficial de marți, tarifele de călătorie cu metroul se majorează începând de la 1 ianuarie 2025.
Astfel, tariful pentru o călătorie va crește de la 3 la 5 lei, cel pentru două călătorii de la 6 la 10 lei, pentru 10 călătorii de la 25 de lei la 40 de lei. Abonamentul pentru 24 de ore va costa 12 lei (8 lei în prezent), cel pentru 72 de ore – 35 de lei (20 lei în prezent), abonamentul săptămânal 45 de lei (35 lei în prezent), cel lunar – 100 lei (80 în prezent), abonamentul pe 6 luni – 500 lei (400 în prezent) și cel pe un an 900 lei (700 în prezent).
Ce alte scumpiri importante vor avea loc în 2025
De asemenea, prețul abonamentului lunar pentru donatori de sânge va crește de la 40 de lei la 50 de lei și cel pentru studenți de la 8 lei la 9 lei. 10 călătorii pentru studenți vor costa 4 lei (2,5 lei în prezent).
Acciza pentru benzina fără plumb va crește la 2.528 lei pentru 1.000 de litri (de la 2.019 lei în 2024), iar pentru motorină la 2.317 lei pentru 1.000 de litri (de la 1.850 lei).
Pentru anul 2025, acciza la bere a fost stabilită la un nivel de 4,82 lei/hl/1 grad Plato, în creștere de la un nivel de 4,62 lei/hl/1 grad Plato pentru acest an. Totodată acciza la vinuri spumoase crește la 69,26 lei în 2025, de la 66,34 lei în 2024.
Impozitul pe dividende distribuite din 2025 va crește de la 8% la 10%, facilitățile de care beneficiază angajații din IT, construcții, agricultură și industrie alimentară vor fi eliminate, plafonul pentru veniturile microîntreprinderilor va fi redus de la 500.000 de euro în prezent, la 250.000 de euro, și se reinstituie impozitul pe construcții, conform Ordonanței privind unele măsuri fiscal-bugetare.
De la 1 ianuarie se reintroduce „taxa pe stâlp”, în valoare 1%
Normele de implementare a acestei măsuri urmează a fi elaborate în termen 90 de zile. Potrivit ministrului Finanțelor, Tanczos Barna, prima plată ar urma să fie făcută după data de 1 iulie și a doua după 1 octombrie, urmând ca detaliile să fie stabilite în norme.
Totodată, de la 1 ianaurie, studenții vor beneficia de reducerea de 90% la călătoria cu trenul doar la traseul dintre localitatea de domiciliu și centrul universitar, conform prevederilor din ordonanța trenuleț. Anterior, studenții aveau reducere pe orice rută internă. Studenții vor avea reducere de 90% la transportul în comun și la metrou doar în localitatea în care se află instituția de învățământ.
Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se majorează la 4.050 lei lunar începând cu 1 ianuarie 2025, de la 3.700 lei în prezent. Majorarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată de la 3.700 lei la 4.050 lei reprezintă o creștere de 9,46%, ceea ce în valoare absolută înseamnă 350 de lei în sumă brută. Astfel, în valoare netă, salariul va fi de 2.575 lei (cu deducerea de 300 lei), majorarea pe net fiind de 212 lei, iar creșterea pe net de circa 9%.
La jumătatea acestui an, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care se extinde utilizarea sistemului de facturare electronică și pentru tranzacțiile între companii și consumatorii finali. Astfel, toate persoanele impozabile care emit facturi către consumatori vor trebui să le raporteze în sistemul RO e-Factura. Măsura a fost opțională până la finalul lui 2024 an și devine obligatorie începând cu 1 ianuarie 2025.
Urmărește știrile Realitatea.NET și pe Google News


























